PAŠKI SVETI TROKUT


DEL TRETI

„Pag spada među jadranske otoke koji su najranije bili naseljeni Hrvatima“ Kad su došli ovamo donili su sa sobom ono ca se zove mitologijom - „poganskim“ vjerovanjima, takozvanom „prareligijom“ iliti neka vrsta zoroastrizma ca bi značilo dualizam - borbu između dobra i zla. Kad su prvi Hrvati stupili nogon na Pag, verujem da su se bar malo parili kaj onaj Neil Armstrong na misecu - bar u onom trenu di skace okolo kaj mujen ili kaj da se je nabo na paške škrape... E sad kad su već došli vode di je na prvi pogled bilo vidljivo da su uvjeti života teški... ca bi mi rekli „vrag im ni da mira“ nego su stili ostat - ZAC. Vajda su shvatili da je vode bog odavno reka „laku noć“ – znali su da moraju upotrijebit sva stečena znanja iz odnosa prirode i covika ka su dotad imali i da nesmiju zajebat prostorni plan jer su znali da je predhodno veće misto Kissa pretrpila velu kalvariju. Ono uc su oni onda verovali našli su u prostoru na način na ki znanstvenici iznose u članku „PAŠKI SVETI TROKUT“ (ne radi se o „onom“ trokutu) ako vas zanima morete ga uzet vode: PAŠKI SVETI TROKUT.
Kako govoriju „utrđene su tri točke praslavenskog svetog prostora na Pagu“ a to su crikvica setog Vida, svetog Jurja (ne ugrad nego Jurjeva glavica) i Blažene Djevice Marije u Starome Gradu. Prema poganskom sakralnom trokutu polazište je tekuća voda – izvor (Pramajka – Mokoš, vjerovatno poput „mokro“) , gledajući nizvodno s njegove dene strane je stijena koja pripada bogu Velesu koji se povezivao sa zmijom/zmajem a s lijeve strane viši gorski vrh čije se ime može povezati sa staroslavenskim bogom Perunom – Gromovnikom ili Svantevidom.

Riječ je o slavenskoj inačici dramatičnoga sukoba između Reda i Nereda. Sile Reda predstavlja u slavenskoj predaji Gromovnik (*Perunъ), a sile Nereda Zmija (*Velesъ). Zmija narušava red, a Gromovnik ga pokušava ponovno uspostaviti. Jedan od motiva je priča kako se Zmija penje na vrh koji je Gromovnikovo mjesto, pa ju ovaj svojim gromovima bije u hrastovoj šumi (dubravi) i tjera natrag u njezin svijet uz vodu (ispod, preko vode). Srž motiva jest, da je gromovnik gore na vrhu gore/svjetskoga stabla, a zmija/ zmaj dolje ispod, u vodi/špilji i sl. Mislav Ježić je to rekao:

...središnji kult starih Slavena bio je, s jedne strane, kult nebeskoga gromovnika Peruna koji boravi u višnjim i suhim područjima ispunjenim vatrom ili suncem i, s druge, stočnoga boga Velesa, boga blaga, koji boravi u donjim i vlažnim prostorima. Oni su u opreci i dolaze u sukob, pri čem Veles uzimlje lik zmije, zmaja ili zvijeri, koja se može penjati i u viša područja, a Perun ga svojom strijelom ruši u donje prostore (Ježić 2006:53).


Nastaviću kad stignem...